Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Melaksanakan Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik di SMA Negeri 6 Makassar

  • Basri Basri STAI Al Furqan Makassar
  • Kaharuddin Kaharuddin STAI Al Furqan Makassar
  • Muhajir Muhajir Unismuh Makassar
Keywords: Islamic Religious Education Teacher Competence, Evaluation Implementation, Students

Abstract

This study aims to determine the competence of Islamic religious education teachers in carrying out Islamic religious learning and evaluating student learning outcomes at SMA Negeri 6 Makassar. The results of this study prove that Islamic religious education teachers are competent in preparing, conducting learning and evaluating student learning outcomes at SMA Negeri 6 Makassar. The competence of Islamic religious education teachers in carrying out learning in the classroom is in accordance with the applicable curriculum. Islamic religious education teachers found several obstacles in the implementation of the evaluation of student learning outcomes, but overall the evaluation of student learning outcomes was maximal, both in summative and formative, verbal and practical or psychomotor.

References

Alquran dan terjemahannya
Arikunto, Suharsimi. 2012. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek.Cet. Ke-12.Jakarta:PT Rineka Cipta.
Ferry, Hadits Pendidikan / Peran Guru / Tanggung awab Guru, Artikel disadur dari http://bimbinganbelajarferry.blogspot.com/p/hadits- t.html?m=I, diakses tanggal 20 Januari 2019.
Kementerian Pendidikan Nasional. Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Pedoman Pelaksana Penilaian Kinerja Guru. Jakarta, 2010
Mansyur, dkk. 1981. Metodologi Pendidikan Agama. Jakarta: Forum Mardapi, Djemari. 2004. Penyusunan Tes Hasil Belajar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Milles dan Huberman. 2005. Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Muchith M. Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual, Semarang : Rasail Media Grup.
Nizar, Samsul.2002. Filsafat Pendidikan Islam.lakarla: Ciputat Pers.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta, 2006.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2007 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta, 2007.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta, 2005.
Purwadarminta, W.J.S. 1991. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Purwanto, M. Ngalim. 2002. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Cet. Ke-10. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sudjana, Nana. 1998.Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Cet. Ke-4. Bandung: Sinar Baru.
Supardi.2013. Model Pembelajaran Portofolio: Strategi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Inspiratif, Kreatif dan Menyenangkan (PAIKEM).Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Toha, M. Chabib. 2003. Teknik Evaluasi Pendidikan. Jakarta: CV Rajawali.
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Sinar Grafika, 2003.
Usman, M. Uzer. 2009.Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Undang-Undang Republik Indonesia No.14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.Bandung: Citra Umbara, 2006, Cet. Ke-1.
Published
2021-12-10
Abstract viewed = 389 times
pdf downloaded = 478 times