The Use of Rubik Cube Media to Improve Students' English Vocabulary at Madrasah Aliyah Maarif Roudlotut Tholibin

  • Huda Putra Kusuma Universitas Ma’arif Lampung, Indonesia
  • Rizky Hidayatullah Universitas Ma’arif Lampung, Indonesia
  • Wiwied Pratiwi Universitas Ma’arif Lampung, Indonesia
Keywords: English Vocabulary, Game-Based Learning, Rubik’s Cube, Student Engagement, Classroom Action Research

Abstract

The English vocabulary mastery plays a crucial role in students' language proficiency and communication skills. However, many students struggle with memorizing and effectively using new vocabulary. This study investigates the effectiveness of using Rubik’s Cube as a learning medium to enhance students’ English vocabulary at Madrasah Aliyah Ma'arif Roudlotut Tholibin. The research employs a Classroom Action Research (CAR) method, following the Kemmis and Taggart model, consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The study involves students from class XI, divided into two groups (XA and XB), using a combination of observations, questionnaires, tests, and documentation for data collection. The findings indicate that integrating Rubik’s Cube into vocabulary learning improves students’ retention, motivation, and engagement. The study also highlights the potential of game-based learning in fostering an interactive and enjoyable learning environment. These results provide valuable insights for educators in developing innovative teaching strategies to enhance English vocabulary acquisition.

References

Abror, A. A., Haikal, M. A., & Hariri, H. H. (2025). METODE PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DI PESANTREN: EFEKTIVITAS ANTARA PENDEKATAN TRADISIONAL DAN MODERN. Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 3(1), 1543–1550.

Febriani, E. S., Arobiah, D., Apriyani, A., Ramdhani, E., & Millah, A. S. (2023). Analisis data dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.

Gibran, V., Fadly, A., & Rohidah, R. (2024). Strategi Pengajaran Vocabulary yang Efektif pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 22 Setiabudi Pamulang. SEMNASFIP.

Hariadi, F., Jumalia, J., & Talakua, A. C. (2023). Pengenalan game edukasi untuk meningkatkan perbendaharaan kosa kata benda dalam bahasa inggris. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 78–84.

Iskandar, A., Aimang, H. A., Hanafi, H., Maruf, N., Fitriani, R., & Haluti, A. (2023). Pembelajaran Kreatif dan Inovatif di Era Digital. Yayasan Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.

Kuncoro, A. (2017). Korelasi Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Berbicara Siswa dalam Bahasa Inggris. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 302–311. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1547

Lafendry, F. (2023). Urgensi penelitian tindakan kelas dalam lingkup pendidikan. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(2), 142–150.

Liwandouw, V. B., & Wowor, A. D. (2015). Desain Algoritma Berbasis Kubus Rubik dalam Perancangan Kriptografi Simetris. Semin. Tek. Inform. Dan Sist. Inf, 9.

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis penggunaan video sebagai media pembelajaran terpadu terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(1), 19–26.

Mudrikah, S. (2024). A. Penelitian Tindakan Kelas. Metodologi Penelitian Tindakan Kelas & Research and Development, 25.

Nurdyansyah, N. (2019). Media pembelajaran inovatif. Umsida Press.

Nurrohman, A. (2021). Analisis edugame berbasis android sebagai media pembelajaran di sekolah dasar. SINASIS (Seminar Nasional Sains), 2(1).

Nuryati, S. (2019). Pengembangan Media Cube Slide Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. UIN Raden Intan Lampung.

Rambe, S. A. (2019). Upaya Meningkatkan Penguasaan Vocabulary Bahasa Inggris melalui Media Pembelajaran “Permainan Kartu” pada Siswa SD Negeri 115497 Pangarungan. Red: Revolution of English Department Journal, 3(2).

Sappaile, B. I., Mahmudah, L., Gugat, R. M. D., Farlina, B. F., Mubarok, A. S., & Mardikawati, B. (2024). Dampak penggunaan pembelajaran berbasis game terhadap motivasi dan prestasi belajar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 714–727.

Saraswati, W., Kayyis, R., & Kurniati, K. (2020). DEVELOPING RUBIKâ€TM S CUBE VOCABULARY FOR ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Smart, 6(2), 127–135.

Savitriana, H., & Anjarwati, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Game Edukasi Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar: A Systematic Literature Review. Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisipliner, 1(01), 41–55.

Shofiyuddin, M. (2016). the Irregular Verb Forms Mastery of Junior High Students Using Rubik’S Cube. Jurnal Edulingua |, 3(2).

Suciani, R. N., Azizah, N. L., Gusmaningsih, I. O., & Fajrin, R. A. (2023). Strategi refleksi dan evaluasi penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 114–123.

Surini. (2019). Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris melalui Media Pembelajaran Kartu di MAN 1 Gunungkidul Tahun Ajaran 2018 / 2019. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(2), 423–431.

Tantri, S., Stkip, I., Sumenep, P., Qur’aini, Y., Pgri, S., Fitrotun, S., Stkip, A., Trunojoyo, J., Barat, G., Batuan, K., Sumenep, K., & Korespondensi, J. T. (2024). Efektivitas Game Speeling Bee Dan Puzzle Games Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosa-Kata Bahasa Inggris Siswa. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(4), 18–28. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i4.1869

Tisngati, U. (2022). Edukasi Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Pedagogik Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Abdimas Tahun 2022, 1, 150–158.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19.

Zeng, D. X., Li, M., Wang, J. J., Hou, Y. L., Lu, W. J., & Huang, Z. (2018). Overview of Rubik’s cube and reflections on its application in mechanism. Chinese Journal of Mechanical Engineering (English Edition), 31(4). https://doi.org/10.1186/s10033-018-0269-7

Published
2025-05-03
How to Cite
[1]
H. Kusuma, R. Hidayatullah, and W. Pratiwi, “The Use of Rubik Cube Media to Improve Students’ English Vocabulary at Madrasah Aliyah Maarif Roudlotut Tholibin”, IJoASER, vol. 8, no. 2, pp. 195-202, May 2025.
Abstract viewed = 203 times
DOWNLOAD PDF downloaded = 112 times