Penerapan Kelompok Belajar Terbimbing Wali Kelas 3b Dalam Peningkatan Motivasi Belajar di Pondok Modern Darussalam Gontor Putri Kampus 8
Abstract
Improving the quality of human resources is a crucial factor in the advancement of a nation, and one key aspect of this is fostering strong learning motivation. This study aims to analyze the implementation, the role of homeroom teachers, and the mechanisms involved in guided study groups facilitated by homeroom teachers to enhance students’ learning motivation at Pondok Modern Darussalam Gontor Putri Campus 8. A descriptive qualitative method was employed, with data collected through observation, interviews, and literature review. The findings reveal that the implementation of study groups is fully managed by homeroom teachers. Their role goes beyond that of an academic instructor; they also build harmonious and trusting relationships with students. The guided study group mechanism at Pondok Modern Darussalam Gontor Putri Campus 8 for the academic year 2024–2025 includes the formation and scheduling of study groups, direct mentoring and supervision by homeroom teachers, as well as regular evaluation and motivation reinforcement activities.
References
Adinda, A., Mulia, S., Irfan, I., & ... (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Scaffolding Dalam Membentuk Kemandirian Peserta Didik. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 34–41. https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.763
Amanda, R. R., Syahidin, Nazhan, F. A., & Muzakki, R. F. S. (2024). Analisis model pembelajaran yurisprudensi dengan strategi debat dalam membangun kemampuan argumentatif siswa. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 316–327.
Amrulloh, Aliyah, N. darajaatul, & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 5(1), 188–200.
Anggristia, S., Edy, S., & Hariyadi, R. S. (2023). Upaya Peningkatan Kolaborasi Antar Peserta Didik MelaluiImplementasi Manajemen Kelas Menggunakan Teknik FriendshipGrouping. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 29(2), 258. https://doi.org/10.30587/didaktika.v29i2.6509
Ariliani, T., Makaria, E. C., & Putro, H. Y. S. (2024). Peran Wali Kelas sebagai Guru Pembimbing dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(4), 5495–5506.
Atqia, F., Zalikha, S. N., & Marzaniar, P. (2024). Analisis Kebijakan Pendidikan Berkualitas di Pesantren Modern. Risenologi: Jurnal Sains, Teknologi, Sosial, Pendidikan, Dan Bahasa, 9(2), 59–70.
Auliyatulloh, Z., Utami, D., & Humaeroh, I. (2024). Peran Wali Kelas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Educatio, 10(2), 346–356. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i2.6708
Buan, Y. A. L. (2021). Guru dan pendidikan karakter: Sinergitas peran guru dalam menanamkan nilai-nilai pendidikan karakter di era milenial. Penerbit Adab.
Cahyani, S. N., & Sudarmanti, R. (2024). PERAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL WALI KELAS SMKS PGRI LARANGAN DALAM MEMOTIVASI SISWA MEMPERSIAPKAN UJIAN AKHIR SEKOLAH. Jurnall Inovasi Pendidikan, 6(4). https://journalpedia.com/1/index.php/jip/article/view/1285
Djamarah, S. B. (2018). Rahasia Sukses Belajar. In Jakarta: Rineka Cipta.
Harianti, R., & Amin, S. (2016). Pola Asuh Orangtua Dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 1(2), 20–30. https://doi.org/10.22216/jcc.v2i2.983
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236
Husain, R. (2020). Penerapan Model Kolaboratif Dalam Pembelajaran Siswa. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 1, 12–21. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSI/article/download/396/359
Jafri. (2021). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Siswa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 10–33. https://doi.org/https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.331
Kasi, R. (2022). Pembelajaran Aktif : Mendorong Partisipasi Siswa. Jurnal Pembelajaran, 1(1), 1–12.
Labibah, K., & Marsofiyati. (2025). Dampak Pendekatan Pembelajaran Kolaboratif terhadap Keterampilan Sosial Siswa : Studi Pustaka. Journal of Student Research, 3(1), 181–190. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jsr.v3i1.3545
Mahmudi, M. U., & Rifa’i Subhi, M. (2023). Strategi Pendidikan dan Pembelajaran Berbasis Kolaborasi Dalam Pendidikan Agama Islam. Muaddib : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 81. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Maskuro, V. L., & Sy, I. (2025). Integrasi Ilmu di Pondok Pesantren : Kajian Terhadap Pengalaman Dalam Mengintegrasikan Ilmu. Qosim: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 3(1), 51–63.
Mesran, M., Suginam, S., & Dwika Assrani. (2024). Integrasi Teknologi Informasi di Pesantren Dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Digital dan Kualitas Pembelajaran. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 402–407. https://doi.org/10.47065/jpm.v4i4.1850
Muid, A., Arifin, B., & Karim, A. (2024). PELUANG DAN TANTANGAN PENDIDIKAN PESANTREN DI ERA DIGITAL. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 512–530. https://doi.org/10.34001/an.v6i2.228.
Muna, Z. (2024). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Resiliensi Akademik pada Santri Akhir Pesantren Modern Al-Zahrah. INSIGHT: Jurnal Penelitian Psikologi, 2(2), 303–314. https://ojs.unimal.ac.id/index.php/ijpp/article/view/15210
Nafi’ah, S. A., & Islakhudin, M. (2020). Pengaruh Rasio Siswa Terhadap Perkembangan Kognitif Peserta Didik. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(1), 139. https://doi.org/10.21043/elementary.v8i1.6839
Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Triangulasi Data Dalam Analisis Data Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826–833. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.13929272
Pranoto, H., Atieka, N., & Aspurua, F. I. (2022). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok terhadap Motivasi Belajar. Counseling Milenial (CM), 4(1), 48–59. https://doi.org/10.24127/konselor.v4i1.3142
Prasetyo, D., Marzuki, & Riyanti, D. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Melalui Keteladanan Guru. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 4(1), 19–32.
Prayitno, & Amti, E. (2015). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling. In PT. Renika Cipta.
Prayitno, P. (2012). Jenis Layanan Dan Kegiatan Pendukung Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.
Puspita Sari, E., Hartati, S., & Siswanti, R. (2022). Teknik-Teknik Bimbingan dan Konseling dalam Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11896–11905. https://mail.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4335
Putri, S., Siregar, A., Hasibuan, A. D., Studi, P., Konseling, B., Islam, P., Ilmu, F., Islam, U., & Sumatera, N. (2025). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Problem Solving untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Siswa Madrasah Aliyah. Observasi: Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi, 3(2), 62–85. https://doi.org/https://doi.org/10.61132/observasi.v3i2.1059
Rizqi, S., Muntaqo, R., & Guefera, R. L. (2021). PENDIDIKAN PESANTREN DAN PERKEMBANGANNYA (Analisis Undang-Undang Pesantren tentang Klasifikasi dan Model Pendidikan Pesantren). Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Bandung: Alfabeta. (Vol. 5, Issue 1).
Suhaimi. (2023). Interaksi sosial keagamaan dalam pola penyebaran ajaran tasawuf lokal pada islam wetu telu di Desa. Universitas Islam Negeri Mataram.
Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93.
Syahrani, S. (2022). Peran Wali Kelas Dalam Pembinaan Disiplin Belajar di Pondok Pesantren Anwarul Hasaniyyah (Anwaha) Kabupaten Tabalong. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(1), 50. https://doi.org/10.35931/aq.v16i1.763
Tahir, M. T., Muhammad, M., & Subki, S. (2024). Penerapan Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyyah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Pesantren. Jurnal Kependidikan Islam, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.15642/jkpi.2024.14.1.1-10
Yusuf, M., Kholiq, A., Ainun Nafiah, L., & Jalil Jawhari, A. (2023). Peningkatan Produktivitas Belajar Santri Di Pesantren Melalui Konsep Personal Goal Setting. Indonesia Islamic Education Journal, 2(1), 34–46. https://doi.org/10.37812/iiej.v.2i1.1127